Facebook îmbunătățește managementul proprietății intelectuale cu o nouă achiziție

Ionut tirdel lege 5/ August 18, 2017/ Articole/ 0 comments

Care sunt capcanele IP, pe rețelele sociale, în care putem fi prinși dacă nu știm legea

Se știe că Facebook folosește algoritimi inteligenți și inteligență artificială dintr-o varietate de motive, iar cea mai recentă știre este că îi va folosi și pentru prevenirea infracțiunilor în cazul încălcărilor drepturilor de autor.

Conform celor mai recente rapoarte, Facebook a achiziționat startup-ul Source3 pentru o sumă ce a rămas confidențială. Source3 este o platformă ce recunoaște, organizează și analizează proprietatea intelectuală înregistrată ce  poate fi găsită în conținutul generat de utilizatori, folosind tehnologia de recunoaștere a elementelor. Compania se adresează unor industrii precum:  cea sportivă, cea muzicală, cea a divertismentului și cea a modei, și deține o platformă de tip end-to-end, adică ce acoperă toate etapele procesului, pentru managerierea proprietății intelectuale în mediul online și pentru a facilita relațiile cu brandurile.

Felul în care Source3 funcționează se bazează pe potrivirea elementelor găsite în conținutul online cu cele ce se găsesc în baza de date de referință a companiei, și semnalizează orice conținut ce are potențial de încălcare a drepturilor de autor. Deși este încă neclar cum va fi integrată platforma în funcțiile deja existente ale Facebook, se preconizează că va îmbunătăți opțiunea dedicată drepturilor de manager, care ajută creatorii de conținut video să detecteze și să raporteze conținutul deținut atunci când acesta este publicat fără autorizația lor.

În plus, este logic ca Facebook să se folosească de baza de date deja existentă a Source3 pentru  a ajuta brandurile să își protejeze conținutul, dar și pentru a genera fluxuri adiționale de venit.

Într-o declarație publică, Surce3 a anunțat că este “entuziasmat” să își aducă “ expertiza în domeniile proprietății intelectuale, mărcilor înregistrate și  drepturilor de autor în cadrul echipei Facebook și să servească comunitatea sa globală de 2 miliarde de utilizatori care consumă zilnic conținut online,  muzică, videoclipuri și alte forme de proprietate intelectuală.”

Provocări legale în ceea ce privește publicarea de imagini, texte sau filmulețe în social media

Dacă fac o fotografie pe stradă și surprind, involuntar, și alte persoane în acea fotografie, este ilegal?

Dacă persoana este în spațiul public, poți să o fotografiezi. Aceasta este o primă confuzie care se face de obicei. În al doilea rând, dacă fotografiezi o persoană care își exercită meseria, de exemplu un politician care vorbește în public, un pictor în atelier sau un preot în biserică, iarăși nu ar trebui să fie nicio problemă dacă publici fotografia pe o rețea socială. Dacă fotografiezi o persoană atunci când nu își exercită atribuții publice, de exemplu când merge la cumpărături sau când se întâlnește cu cineva etc., atunci ai o problemă.

A fost o întreagă dezbatere la un moment dat legată de schimbarea termenilor și condițiilor celor de la Instagram referitoare la faptul că fotografiile încărcate pe rețea ar putea fi la un moment dat folosite de către companie în scopuri de promovare. Ce putem face în acest sens pentru a ne apăra drepturile de autor pentru acele fotografii?

Trebuie văzută politica actuală, ce prevede și pe legea cărei țări a fost emisă. În general vei uploada pe Instagram o fotografie pe care ai fi vrut să obții niște bani după aceea. Dacă atunci când îți faci cont scrie că tu cedezi toate drepturile de autor pentru fotografiile pe care le încarci în cont și ei au dreptul să le folosească în scop necomercial, doar pentru politica de promovare, atunci tu ai validat prin acord scris că ești de acord. Dacă observi că încep să le folosească în mod comercial (o pun  pe cărți, pe reviste, pe produse, o găsești pe o marcă) atunci poți să le ceri bani.

În România, dacă un creator de conținut dorește să acționeze în judecată o entitate care i-a încălcat un drept de proprietate intelectuală prin intermediul social media, se pune problema dacă avem pârghii juridice care să determine instanța să acționeze în astfel de cazuri.

De obicei, în foarte puține cazuri se ajunge în instanță pe astfel de spețe. Ele se soluționează cel mai des prin negociere. Poți cere fie să fii citat ca sursă, fie să ți se ofere o sumă de bani, fie să se retragă conținutul de pe site-ul respectiv. În general, cazul se rezolvă prin una din aceste 3 situații.

Există situații în care o persoană urcă un film pe youtube, șterge varianta originală din computerul personal și constată că o altă persoană a copiat acel film și l-a încărcat pe canalul propriu. În această situație cei mai mulți nu știu cum să reacționeze.

Cea mai bună soluție ar fi ca persoana căreia i s-a încălcat dreptul de autor să descarce filmul de pe YouTube și să îl depună la ORDA (Oficiul Român pentru Drepturi de Autor) de unde va primi o dovadă a acestei înregistrări pe care în termeni juridici o numim dată certă și care atestă cine este primul autor al materialului respectiv.

Tot în legătură cu filmele încărcate pe rețelele sociale, există și situații în care cineva poate filma ceva în spațiul public, dar pe fundal să se audă o melodie foarte cunoscută pentru care cineva deja deține drepturi de autor. Ce facem în momentul în care persoana respectivă dorește să își apere drepturile?

În situația aceasta ne confruntăm cu o încălcare clară a drepturilor de autor. Chiar dacă avem de-a face cu o operă derivată, adică un segment de film, unde în fundal se aude o melodie foarte cunoscută, acea melodie nu este proprietatea noastră, iar autorul ei are tot dreptul să ne ceară fie să ștergem sunetul din film pe segmentul unde apare melodia, fie să plătim o anumită sumă de bani. În cele mai multe dintre cazuri se merge pe prima variantă.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*